Jak nie dać się oszukać kupując online?

Oszuści aktywni są przed świętami. Działają od niedawna, kuszą niskimi cenami, a czujność usypiają pozytywnymi opiniami. Ale towaru nie wysyłają. To metoda internetowych oszustów. Jak nie dać się im oskubać?

Pritom.pl. Dziesiątki oszukanych

Na początku grudnia na popularnym serwisie Opineo.pl zaroiło się od negatywnych komentarzy pod adresem Pritom.pl. Tylko z wpisów na Opineo.pl wynika, że Pritom.pl oszukał blisko 30 osób. Kilka dni temu sklep zniknął z internetu, a firma PayPal świadcząca usługi płatnicze zerwała umowę z właścicielem sklepu.

„W celu ochrony prywatności naszych klientów, nie komentujemy konkretnych przypadków. PayPal nie toleruje wykorzystywania naszej platformy w celu prowadzenia nielegalnej działalności. Stworzyliśmy kilka programów pomagających chronić naszych użytkowników, w tym ochronę kupujących, która zabezpiecza klientów od zakupu po dostawę i wykorzystuje najnowsze metody antyfraudowe, by przeciwdziałać problemom nawet przed ich wystąpieniem – tłumaczy PayPal.

Metoda działania Pritom.pl nie jest nowa. Sklep kusi atrakcyjnymi cenami i buduje zaufanie pozytywnymi komentarzami. Ale zakupionych towarów nie wysyła. Policja potwierdza, że ten proceder nasila się zwłaszcza przed świętami, kiedy jesteśmy zabiegani i roztargnieni świątecznymi przygotowaniami. Z opublikowanego właśnie raportu firmy PayPal wynika, że aż 78 proc. Polaków zaczyna kupować prezenty nie wcześniej niż miesiąc przed świętami, a prawie połowa z nas kupuje je przez internet. Pośpiech może zmylić czujność.

Jak bezpiecznie płacić przez internet? PayPal i Allegro zwrócą pieniądze

PayPal oferuje tzw. program ochrony kupujących. Jeśli towar, za który zapłaciliśmy systemem PayPal, do nas nie dotrze, firma zwróci pieniądze wraz z kosztami wysyłki. Na zwrot można liczyć również, jeśli wysłany przedmiot różni się znacząco od opisu zamieszczonego na stronie, np. zamawialiśmy nowy towar, a dostaliśmy używany, miał być oryginalny, a wysłano podróbkę albo przyjechał uszkodzony. Są jednak wyjątki. PayPal nie zwróci pieniędzy za zakupy obejmujące m.in. nieruchomości, samochody czy bony upominkowe i karty typu prepaid.

Podobny program oferuje też Allegro, największa internetowa platforma aukcyjna w Polsce. Allegro zwraca pieniądze za nieudane zakupy, jeśli zostały opłacone za pośrednictwem usług płatniczych udostępnianych w Allegro. Ochrona nie obejmuje zakupów opłaconych przy odbiorze osobistym. Ponadto Allegro może zwrócić nie więcej niż 10 tys. zł. Żeby ubiegać się o zwrot pieniędzy w tym trybie, musimy też przedstawić potwierdzenie złożenia na policji bądź w prokuraturze zawiadomienia o oszustwie.

Pod ochroną są też osoby płacące za zakupy w internecie zwykłą kartą płatniczą lub kredytową. Zaszyta jest w nich usługa tzw. chargeback.

To swego rodzaju ubezpieczenie. Jeśli zapłacimy za coś kartą, a potem towar lub usługa nie zostaną nam dostarczone, będą uszkodzone lub niezgodne z umową, w ramach chargeback to bank zwróci nam za to pieniądze. Nie trzeba ciągać się po sądach z nieuczciwym sklepem.

Sprawdź prawdziwe opinie

Ryzyko zakupów w oszukańczym sklepie można zminimalizować, sprawdzając reputację sprzedawcy.

– Na platformach internetowych świadczą o niej opinie innych klientów wystawiane po sfinalizowaniu transakcji. Zwróćmy też uwagę na sposób, w jaki sprzedawca zareagował na wcześniejsze negatywne opinie klientów, bo to też może dać nam wyobrażenie, jaki poziom obsługi klientów oferuje – mówi Agata Stachowiak z Allegro. Ta firma uruchomiła program „Supersprzedawca”, w którym mogą uczestniczyć sprzedawcy, którzy przeszli indywidualną weryfikację na podstawie treści odpowiedzi na oceny, korespondencji w dyskusjach i zgłoszeń od kupujących.

Inny znany serwis Ceneo.pl – integrator sklepów internetowych – prowadzi program „Zaufane opinie”, który opiera się na ankietach internautów, którzy faktycznie dokonali zakupu na stronie. To czyni takie oceny bardziej wiarygodnymi.

Płatność za pobraniem

Kolejny prosty sposób na internetowych oszustów to wybór zapłaty „za pobraniem”. Za towar płacimy kurierowi lub listonoszowi w momencie dostarczenia przesyłki.

Jeśli nie znamy sklepu, a sprzedający nie ma zbyt wielu komentarzy, wybierzmy dostawę kurierem i zapłaćmy kartą przy odbiorze. Wielu operatorów logistycznych udostępnia taką formę płatności. Na wypadek problemów z zakupionym przedmiotem bank będzie mógł nam pomóc w odzyskaniu pieniędzy.

W internecie zdarzają się niezwykłe okazje, co pozwala zaoszczędzić na zakupach, ale już nowy, pełnosprawny produkt, np. za połowę ceny rynkowej, powinien obudzić naszą czujność.

Źródło: gazeta.pl

Udostępnij: